Изисквания за регистрация на обекти за приготвяне на риба и морски дрове

Дискусия в 'Стартиране на Бизнес', започната от Валя Бойчева, 23 Мар 2019.

  1. Валя Бойчева

    Валя Бойчева Активен Потребител

    Член от:
    29 Дек 2015
    Постове:
    62
    Харесвания:
    4
    Видове обекти за приготвяне на риба и морски деликатеси:

    - Специализиран ресторант за риба и морски дарове (предлага кулинарни продукти от риба и морски дарове, студени предястия и мезета, салати, пържени картофи и напитки)

    - Класически ресторант (предлага разнообразни кулинарни продукти от риба и морски дарове, бели и червени меса, суши, салати, студени мезета и предястия, сандвичи, аламинути, кухненски десерти, напитки и др.);

    - Бирария (предлага пържена и печена риба и морски дарове, месна скара, пържени картофи и полуфабрикати и напитки)

    -Бистро (предлага кулинарни продукти от риба и морски дарове, бели и червени меса, салати, студени мезета и предястия, сандвичи, аламинути, кухненски десерти, напитки и др.);

    - Снек бар (предлага ограничено количество кулинарни продукти от риба и морски дарове, бели и червени меса, салати, студени мезета и предястия, сандвичи, аламинути, кухненски десерти, напитки и др.);

    - Стол- работнически, ученически и др. (предлага разнообразни кулинарни продукти от риба и морски дарове, бели и червени меса, салати, студени мезета и предястия, сандвичи, аламинути, кухненски десерти, напитки и др.);

    - Павилион или каравана за приготвяне на риба (предлага пържена и печена риба и морски дарове, пържени картофи, салати и напитки)

    * Кулинарната продукция при обекти: класически ресторант, бистро и снек- бар включва супи, готвени ястия, скара и топли предястия. Продукта: суши се поднася, като студено предястие. Не е задължително да предлагате всичко, което сме описали в примерния асортимент.

    Изисквания за устройството на помещенията:

    Складови площи:


    1. Складово помещение оборудвано с хладилни съоръжения (среднотемпературни и нискотемпературни), рафтове и стелажи.

    Може да има отделни складове за хладилно съхранение и сухи продукти ако капацитета на обекта е по- голям.

    При обекти тип: павилион и каравана не се изисква складово помещение.

    Работна площ с обособени:

    1. Подготвителни площи:

    Подготвителната площ представлява мивка/и с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар От складовете суровините и храните трябва да постъпят в подготвителните площи, които са :

    · Подготвителна площ за риба и морски дарове;

    · Подготвителна площ за зеленчуци, плодове, зеленчуци и кореноплодни.

    · Подготвителна площ за яйца (използват се за панировка или за влагане в салати);

    Ако приготвяте суши е необходимо да имате отделна подготвителна площ в изолиран кът, която да е оборудвана с мивка с топла и студена вода, работен плот, хладилник или хладилна витрина. Подготовката и приготвянето на суши може да е в търговската част на обекта, защото е атрактивно и интересно за клиентите.

    Може да се използва по график една подготвителна площ за обработка на две групи храни.

    При обекти, като класически ресторанти, бирария, бистро и снек бар трябва да има и отделни подготвителни площи за птиче и червени меса.

    Допуска се в един подготвителен кът да се обработват две и по изключение повече групи храни.

    До подготвителните площи се поставят среднотемпературни хладилни съоръжения за съхранение на заготовки.

    Не се изхвърля етикета на оригиналната опаковка, до изчерпване на количествата от суровините.

    2. Кът за формоване на продуктите.

    Необходимо е да се осигури работни плотове за формоване на продуктите, както и отделен работен инвентар за отделните групи храни. При обекти с по- голям капацитет се осигурява хигиенна мивка за измиване на ръце. При обекти с по- малък капацитет за измиване на ръце се използва мивката кухненска посуда.

    3. Кът за термична обработка:

    Монтират се уреди за термична обработка, като фурна за печене, скари, фритюрници, котлони и др. Над уредите за термична обработка се поставя ефективна вентилационна система или аспиратор, които да отвежда парите и мазнините.

    Рибата и морските деликатеси се пържат в отделна мазнина от останалите продукти. Уредите за термична обработка са в съответствие с нуждите на обекта.

    До уредите за термична обработка или в изолирана площ (за обекти с по- голям капацитет) се осигурява мивка с по- голямо корито за измиване на работна посуда (кухненска).

    4. Търговска част:

    Осигурява се само за обекти за обществено хранене (специализирани рибни ресторанти,класически ресторанти, бистра, бирарии и др.)

    Не е необходимо да се осигурява при павилиони и каравани, където продажбата е от гише.

    В търговската част се осигурява:

    - бар- плот с мивка, за измиване на посудата от приготвяне на топли и студени напитки;

    - рафтове и стелажи зад бара за съхранение на напитки;

    - хладилни витрини за съхранение на напитки;

    - места за клиенти (маси, столове, сепарета и др.);

    - хладилна витрина за съхранение на изделия, приготвени в обекта или получени готови (ако е необходимо).

    - кът за приготвяне на суши с мивка, работен плот и хладилна витрина (не е задължително).

    5. Умивалня за трапезна посуда:

    За измиване на трапезната посуда се осигуряват две мивки или мивка и миялна машина. В обектите, изградени по- рано може да са осигурени и три мивки, но вече изискванията са по- либерални.

    Ако не е осигурена миялна машина е необходимо да осигурите сушилни за изсушаване на трапезните съдове.

    Не е необходимо осигуряване на умивалня за трапезна посуда за обекти тип: павилион и каравана.

    6. Санитарно- битови помещения:

    · Санитарно- битово помещение или кът (за обектите с по- малък капацитет) за преобличане на персонала, оборудван с гардероби или закачалки за съхранение на личното облекло и вещи на персонала. Може да е осигурен само един гардероб ако обекта е с по-малък капацитет.

    · Санитарен възел за персонала с една или две клетки, оборудван с тоалетна/и чиния/и, мивка/и с течаща топла и студена вода и средства за измиване, дезинфекция и подсушване на ръцете.

    · Санитарен възел за клиенти с една или две клетки, оборудван с тоалетна/и чиния/и, мивка/и с течаща топла и студена вода и средства за измиване и подсушване на ръцете.

    · Може да се използва само една тоалетна ако обекта е с по- малък капацитет.

    · За обекти, като павилиони и каравани може да се сключи договор за използване на тоалетна от съседен търговски или обществен обект (не може само в жилищни площи).

    Необходими документи и разрешителни

    Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (Д. в. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д. в. бр. 106/2018г.).

    · НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки;

    · Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;

    · Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите.

    · Мониторингова програма;

    · Програма за управление за отпадъци;

    · Програма за акриламид във връзка с изискванията на Регламент (ЕО) 2017/2158 НА КОМИСИЯТА от 20 ноември 2017 година за установяване на мерки за смекчаване на последиците и референтни нива за намаляване на наличието на акриламид в хранителните продукти

    Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.

    След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109, 85 или 84 на БАБХ), в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.

    Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват до около седмица.

    При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.

    До 2 седмици се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ, освен ако не сте пожелали да бъде изпратено по куриер.


    Това са основните изисквания. Надявам се, че с информацията ще бъдем полезни на хора, които искат да регистрират обекти за продажба на риба и морски дарове. Ако имате конкретни въпроси може да ни пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com или да се обадите на тел. 0988 357 062- В. Бойчева и 0887 360 354- Р. Желязков.
     
    #1

Сподели Страницата