Изисквания за регистрация на обекти за приготвяне на вегетариански и веган храни

Дискусия в 'Съвети и Идеи за Дребния Бизнес', започната от Валя Бойчева, 6 Сеп 2019.

  1. Валя Бойчева

    Валя Бойчева Активен Потребител

    Член от:
    29 Дек 2015
    Постове:
    69
    Харесвания:
    4
    За да приготвяте вегетарианска храна е необходимо да регистрирате обект за обществено хранене, производство или кулинарен магазин.

    Заведенията за обществено хранене може са: ресторант, бистро, бирария, бърза закуска, снек- бар или кафе- аперитив.

    Производствата може да са с реализация на място и с дистрибуция.

    В кулинарните магазини може да приготвяте и предлагате храни, но може да ги получавате готови без да ги приготвяте в обекта.

    I. Изисквания, относно материално техническата база:

    1. Складово помещение за сухи продукти, оборудвано с рафтове, стелажи и скари за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение и хладилни съоръжения за съхранение на суровини, изискващи хладилни условия на съхранение.

    Може да има повече от един склад ако капацитета на обекта е по- голям.

    При обекти, като снек- бар и кафе- аперитив може да няма склад и да се приемат ограничени количества суровини.

    За производства с дистрибуция е необходимо да има и складова площ за съхранение на опаковки- транспортни и индивидуални, както и площ за опаковане и съхранение на готова продукция.

    Работна площ с обособени:

    1. Подготвителни площи:

    Подготвителната площ представлява мивка/и с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар От складовете суровините и храните трябва да постъпят в подготвителните площи, които са :

    · Подготвителна площ за зеленчуци, плодове, зеленчуци и кореноплодни.

    · Подготвителна площ за яйца (за вегетарианските);

    Може да се използва по график една подготвителна площ за обработка на две групи храни.

    Не е задължително да имате всички подготвителни. Допуска се в един подготвителен кът да се обработват две и по изключение повече групи храни.

    До подготвителните площи по необходимост се поставят плюсови хладилни съоръжения, в които да се съхраняват суровини, готови за приготвяне на пици. До заготовките се поставя маркировка с дата, час на поставяне и партиден номер.

    Не се изхвърля етикета на оригиналната опаковка, до изчерпване на количествата от суровините.

    2. Кът за формоване на продуктите.

    · Необходимо е да се осигури работен плот или плотове за обекти с по- голям капацитет.

    · За съхранение на заготовки ако е необходимо може да се осигури хладилно съоръжение.

    · При приготвяне на тестени изделия или приготвяне на смеси (за десерти от смлени сушени плодове) и теста без брашно се осигурява при необходимост уред за замесване, блендери и др.

    · Хигиенна мивка за измиване на ръцете на персонала (за обекти с по- голям капацитет).

    3. Кът за термична обработка:


    Монтират се уреди за термична обработка, като фурна за печене, скари, фритюрници, котлони и др. Над уредите за термична обработка се поставя ефективна вентилационна система, която да отвежда парите и мазнините.


    Уредите за термична обработка са в съответствие с нуждите на обекта.

    4. Умивалня за работна посуда:

    В изолиран кът в близо до площта за термична обработка или в отделно помещение се изгражда умивалня за кухненска, работна посуда. Това е посудата, в която и с която се приготвя храната- тенджери, тави, тигани, кухненски ножове и др.

    Осигурява се мивка или две мивки (при по- голям капацитет) с течаща топла и студена вода и съоръжения за изсушаване на кухненската посуда

    При обекти с по- малък капацитет мивката за измиване на кухненска посуда може да се използва и за измиване на ръцете на персонала.

    5. Търговска част:

    Осигурява се само за обекти за обществено хранене, не е необходимо за производства.

    В търговската част се осигурява:

    - бар- плот с мивка, за измиване на посудата от приготвяне на топли и студени напитки;

    - рафтове и стелажи зад бара за съхранение на напитки;

    - хладилни витрини за съхранение на напитки;

    - места за клиенти (маси, столове, сепарета и др.);

    - хладилна витрина за съхранение на изделия, приготвени в обекта или получени готови (ако е необходимо).

    6. Умивалня за трапезна посуда:

    За измиване на трапезната посуда се осигуряват две мивки или мивка и миялна машина. В обектите, изградени по- рано може да са осигурени и три мивки, но вече изискванията са по- либерални.

    Ако не е осигурена миялна машина е необходимо да осигурите сушилни за изсушаване на трапезните съдове.

    Не е необходимо осигуряване на умивалня за трапезна посуда за производства, обекти тип: бърза закуска и кулинарни магазини, от които се закупува храна за домовете, както и при предлагане на храни в еднократна посуда.

    7. Санитарно- битови помещения:

    · Санитарно- битово помещение или кът (за обектите с по- малък капацитет) за преобличане на персонала, оборудван с гардероби или закачалки за съхранение на личното облекло и вещи на персонала. Може да е осигурен само един гардероб ако обекта е с по-малък капацитет.

    · Санитарен възел за персонала с една или две клетки, оборудван с тоалетна/и чиния/и, мивка/и с течаща топла и студена вода и средства за измиване, дезинфекция и подсушване на ръцете.

    · Санитарен възел за клиенти с една или две клетки, оборудван с тоалетна/и чиния/и, мивка/и с течаща топла и студена вода и средства за измиване и подсушване на ръцете.

    · Не е необходимо ако обекта е за производство с дистрибуция да се осигурява тоалетна за клиенти!


    II. Необходими документи и разрешителни

    Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (Д. в. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д. в. бр. 106/2018г.).

    · НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки;

    · Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;

    · Технологична документация за обекти (само за обекти, които произвеждат храни);

    · Мониторинга програма за изследване на приготвяните храни;

    · Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите и проект на етикети за производствата;

    · Програма за акриламид- необходима е ако приготвяте пържени и печени картофи, тестени изделия, хлебни изделия, палачинки с брашно (по- дебели), (изискване от 2018г.)

    Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.

    След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109, 85 или 84 на БАБХ), в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.

    Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват до около седмица.

    При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.

    До 2 седмици се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ.

    Разрешителни от общината:

    Важи за обекти за обществено хранене!

    От общината по местонахождение на обекта се получава разрешително за работното време и категоризация.

    Необходимите документи са посочени в сайта на ОП „Туризъм“.

    Не е проблем да работите преди да е извършена проверката от общински служители.

    Документация по трудова медицина:

    Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.

    Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.

    Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.

    Това са основните изисквания. Надявам се, че с информацията ще бъдем полезни на хора, които искат да регистрират обект за приготвяне и предлагане на вегетариански храни. Ако имате конкретни въпроси може да ни пишете на имейл: valya.konsult@gmail.comили да се обадите на тел. 0988 357 062- В. Бойчева
     

    Прикачени Файлове:

    #1

Сподели Страницата